Почетак > Извештај са акције > Школа за планинарске водиче III категорије – Сопотница

Школа за планинарске водиче III категорије – Сопотница


Традиција школовања наших кадрова је  успешно настављена

Планинарско-Еколошки клуб ГОРА  наставља традицију у школовању својих кадрова. И ове године кандидат нашег клуба Анђелка Живковић похађала је школу за планинарске водиче III категорије, што подразумева организовање планинарских акција и освајање врхова до 3000мнв и успешно положила испит стекавши лиценцу Планинарског савеза Србије. Тиме је ПЕК ГОРА у својим редовимa добила још једно стручно лице за организовање планинарских акција, а  традиција у едуковању наших кадрова је успешно настављена.

Служба водича Планинарског Савеза Србије                      

И пре оснивања „Српског планинарског друштва“, људи су имали потребу да иду у планину и да их неко води. Људи су водили друге у планину, неке из радозналости, неки су науке ради ишли, а неки и забаве ради.

Јосиф Панчић је први практични организатор планинарства на простору Србије и то  због свог познатог става „да се у планине не иде сам!“, Панчић организује први групни поход у планине 1856. године, у научне сврхе, са седам Лицејаца и са њима пешачи 40 дана по планинама Србије.

Након оснивања Српског планинског друштва 1901. године, професор Јован Жујовић организује и води први масован излет на Ртањ 1903. године. Како се указује потреба да се већи број планинара води у планине, а искусног планинарског кадра је мало, 28. јула 1924. године у Српско планинско друштво уводи се звање „вођа  излета“ са задатком да носиоци тог звања „држе ред“.

 Доктор Радивоје Симоновић 1923. године у свом делу „Ђаци планинари“, објавњеном у новосадском часопису „Нова Војводина“, чији је уредник Васа Стајић, износи своју животну филозофију која је постала основни мото планинарских водича, а гласи:“Планинац, никад не пренагли кад иде уз брдо, па се никад и не премори“, „Има планинаца који преко велике и високе планине под теретом могу прећи без, да се нигде не одмарају, јер иду полагано, одмерено, корак по корак, натенане, као по неком такту…“

У Српском планинском друштву 1925. године уводи се звање „главни вођа излета“, чије је задатак да са вођама излета организује и безбедно води планинаре у планину. Формирањем Удружења студената планинара – УСП, 1933. године, искусни планинари студенти из реда управе добијају функцију „вођа излета“, а добијају и пуномоћје „вођа пута“. После Другог светског рата, планинарска организација у Србији се обнавља и 1948. године формира се прва самостална планинарска организација у Србији после рата – Београдско планинарско друштво. Планинарска друштва 27. јуна 1948. године оснивају Планинарски Савез Србије који преузима обавезу јединственог школовања: алпиниста, руководилаца омладинских секција, руководилаца пионирских одељења и водича излета. Нагло повећање броја друштава, а у организацији је било мало искусних планинара, условило је да се 1950. године одшколује већи број планинара за водиче, организатора излета, маршева и похода. Тако је на Плавском језеру одржан Савезни течај за планинарске водиче. Школовање за водиче од 1962. до 1997. године преузимају покрајински  савези, регионални и јачи градски савези. Планинарски савез Србије задржава школовање алпиниста и спасилаца.

Група планинарских радника и дугогодишњих предавача на течајевима за водиче планинарских акција 9. Августа 1997. године оснива Службу водича планинарских акција Планинарског савеза Србије. Оснивачи службе су: Слободан Гочманац-Цоле, који је био иницијатор оснивања, Милорад Станковић-Бели, Божидар Вељковић-Боки, Жарко Жарић-Жаре, Владимир Поповић-Влада, Негосава Гавриловић-Нега, Драган Божовић, Радован Силашки-Раде, Оливера Симић-Вера, Драган Радовановић, Емил Половина и Светислав Чичић-Света. Формирањем Службе водича планинарских акција Планинарског савеза Србије и доношењем Правилника о раду Службе, дефинисани су основни задаци Службе и то: стручно и безбедно вођење планинара у планине и организовање Основне планинарске школе. Првим Правилником су уведена звања „водич планинарских акција и летњим условима“, „водич планинарских акција у зимским условима“, „водич планинарских акција“ и „водич почасни члан Службе“.

Покретањем поступка усаглашавања Програма школовања водича са комисијом за стандарде УИАА ради добијања међународног сертификата, 2010. године промењен је назив Службе и уведена су нова звања. Сада ради Служба водича Планинарског савеза Србије, а водичи су разврстани у: „планинарски водич III категорије“, „планинарски водич II категорије“, „планинарски водич I категорије“ и „планинарски водич инструктор“. Од 170 активних планинарских друштава у Србији са око 15000 чланова, 305 сертификованих водича из 83 планинарска друштва се брину о безбедном и стручном вођењу планинара. Од оснивања Службе до 2013. године одржано је 19 школа за водиче у летњим и зимским условима. Ове године школа је одржана у планинарском дому Камена Гора на планини Јадовник.

Последњих 16 година рада и резултата рада Службе, даје нам за право да очекујемо међународно признавање програма школовања свих категорија водича. Ментори комисије за стандарде УИАА су 2010. године извршили прву проверу квалитета нашег програма за планинарске водиче. Оцене су врло повољне и на основу тога се очекује дефинитивна сертификација програма школовања. И ове године на школи за планинарске водиче III категорије (у летњим условима до 3000м) био је присутан ментор испред организације УИАА Матјаж Шеркези, веома искусан алпиниста освајач захтевних врхова попут Матерхорна на чијем врху се нашао чак 14 пута. Била су три инструктора Слободан Цоле Гочманац, Милорад Кличковић и Душко Блажић. У наставном тиму било је и кандидата за инструкторе који су се трудили да нам пренесу своје знање. На школи је учествовало 33 планинара-полазника од којих су многи дугогодишњи планинари са веома квалитетним искуством у освајању врхова попут Аконкагве, Елбруса, Чооје на Хималајима и многих других атрактивних врхова. Школа је организована у планинарском дому Камена Гора на планини Јадовник у трајању од десет дана.

Извештај са школе за планинарске водиче  III категорије-Сопотница 26.07/04.08 2013.

sopot

У оквиру Планинарског Савеза Србије 1997. године основана је Служба водича. Формирањем службе водича Планинарског Савеза Србије дефинисани си и њени основни задаци:

  1. Стручно и безбедно вођење планинара у планине
  2. Организовање планинарске школе

– Планинарски водич III категорије (у летњим условима до 3000м)

– Планинарски водич II категорије (у зимским условима до 3000м)

– Планинарски водич I категорије (велике надморске висине, тропске регије, лавинозни терени)

– Планинарски водич инструктор

Тренутно у Србији има 305 активних сертификованих водича који се брину о безбедном и стручном вођењу планинара. Ове године инструкторском тиму придружили су се освајачи Евереста Исо Планић и Драган Петрић. С обзиром да је 2010. године покренут поступак усаглашавања нашег школовања са стандардима УИАА, са циљем да наша Служба водича добије међународни сертификат, ове године на школи водича био је присутан ментор УИАА (Међународна планинарско-алпинистичка федерација) Матјаж Шеркези. Био је присутан на нашим вежбама као и на полагању испита у циљу сагледавања и оцењивања плана и програма наше школе. Од његовог извештаја који се очекује у новембру по речима Начелника школе Зорана Контића зависи да ли ће  Служба водича добити потврду да је своје норме ускладила са стандардима УИАА. Надамо се да је већ отпочео поступак одобрења међународне лиценце за наш програм.  Планом и програмом школе било је предвиђено : 58 часова теоријског предавања и  104 часа практичног рада, што је подразумевало око  11 сати дневно ефективне наставе. Школа је организована у планинарском дому „Камена Гора“ на обронцима планине Једовник.

План школе:

ЛЕТЊА ШКОЛА
Ред. Бр. Назив предмета/теме Теорија (ч) Пракса(ч)
А. Опрема

12

19

А.1. Опрема

3

А.2. Исправно паковање ранца

1

1

А.3. Планинарска ципела

2

 2

А.4. Техничка опрема

2

12

А.5. Ужад и чворови

4

12

Б. Познавање планина

5

13

Б.1. Географија и геологија планина

1

4

Б.2. Заштита природе планина

2

9

Б.3. Планински масиви у свету

1

Б.4. Планинарски објекти

1

Ц. Водичка делатност

8

49

Ц.1. Разрада плана акције

1

Ц.2. Организација акције и контрола групе

1

Ц.3. Адаптација програма за различите групе

1

Ц.4. Кретање и техника вођења

2

24

Ц.5. Употреба техничких средстава

1

12

Ц.6. Биваковање и логоровање

2

13

Д. Подучавање – методичко преношење знања

4

6

   
Е. Анатомија и физиологија

8

4

Е.1. Спортско медицински преглед – методологија и препоруке

1

Е.2. Тренинг и физичка припрема

2

4

Е.3. Исхрана

2

Е.4. Утицај планине и надморске висине на човека и групу

2

Е.5. Анатомоја људског тела/организма

1

Ф. Оријентација и навигација

9

9

Ф.1. Карте, легенде, знакови и симболи

3

Ф.2. Компас, бусола, висиномер

3

9

Ф.3. GPS и сателитска навигација

3

Г. Метеорологија

4

   
Х. Безбедност и спасавање у планини

6

8

Х.1. Опасности у планини

2

Х.2. Израда импровизованих транспортних средстава

6

Х.3. ГСС и спасавање у планини

2

Х.4. Средства радио везе и телекомуникације

2

2

И. Прва помоћ

1

17

   
Ј. Правна питања

6

Ј.1. Организација ПСС, Службе водича и UIAA

1

Ј.2. Правилник о безбедности и правила понашања на акцији

2

Ј.3. Познавање функционисања права у Србији и ван ње

1

Ј.4. Осигурање

1

Ј.5. Историја водичке службе код нас и у свету

1

УКУПНО ТЕОРИЈЕ И ПРАКСЕ:

58

104

СВЕ УКУПНО:

162

 

Детаљан преглед области школе:

А. – Опрема

Опрема и техничка опрема, лична и заједничка. Правилна употреба опреме, одржавање опреме. Врсте материјала и њихова израда.

Б. – Познавање планина

Основе географије и геологије. Настанак планина и конфигурација терена. Упознавање са планинама и планинским масивима у земљи и свету. Приступ планини и њена заштита. Примена кодекса UIАА.

Ц. – Водичка делатност

Кретање и техника вођења групе, способност управљања групом и мере заштите групе на планини узимајући у обзир ризике и опасности. Разрада плана и организација акције. Биваковање и логоровање.

Д. – Подучавање – методика преношења знања

Као „едукатор“ носилац UIAA стандарда треба да разуме наставне методе што ће омогућити да знање успешно пренесе на друге, посебно у планинском окружењу.

Е. – Анатомија и физиологија

Основне информације о тренингу. Значај тренинга, основни тренинг, специјални тренинг. Основе анатомије људског организма. Исхрана и упознавање са грађом намирница и њихов утицај на организам. Утицај планинског окружења и висине на човека и групу. Висинска болест. Спортско медицински преглед и физичка припремљеност.

Ф. – Оријентација и навигација

Основе оријентације и упућеност у технике и опрему за навигацију који ће омогућити правилну оријентацију у свим ситуацијама и условима. Карте и употреба различитих размера, њихове легенде, знакови и симболи. Везе између карте и терена. Процена и способност мерења раздаљине. Употреба компаса, бусоле, висиномера, оријентација карте, магнетне варијације. Одређивање позиције са и без инструмената. Припрема и реализација руте. Сателитска навигација и употреба GPS уређаја.

Г. – Метеорологија

Упознавање са основама метеорологије и основним законитостима планинског поднебља и времена. Читање синоптичких временских карата. Временска прогноза. Упознавање са употребом основних инструмената и препознавање природних сигнала од помоћи за предвиђање времена.

Х. – Безбедност и спашавање у планини

Упознавање са субјективним и објективним опасностима и мере заштите групе на планини, узимајући у обзир ризике и опасности на планини. Опрема за спашавање и њена употреба. Израда импровизованих транспортних средстава. Организација спашавања у одређеним околностима и организовање помоћи са стране. Употреба средстава радио везе и телекомуникација и давање алпских S.O.S. сигнала. Спасилачке службе у земљи и иностранству.

И. – Прва помоћ

Значај и намена прве помоћи. Упознавање са границама прве помоћи. Установљавање смрти и оживљавање – реанимација. Шок, несвестица, малаксалост. Крвављње, преломи костију, убоди, угризи. Болесна стања и напади болести чланова групе. Сунчаница и топлотни удар. Замор, премор. Транспорт унесрећеног.

Ј. – Правна питања

Упознавање са организацијом службе водича код нас и у свету. Акти који уређују службу. Носиоци звања водича, категорије, напредовања, евиденција водича. Начелништво и Комисија службе водича излета и похода. Организација ПСС и UIАА. Правилник о безбедности и правила понашања планинара, морална и правна одговорност. Одговорност у погледу кривичног и прекршајног права. Осигурање. Упознавање са историјом водичке службе код нас и у свету.

Iдан – 26.07.2013.                

Окупљање учесника на железничкој станици у Пријепољу. Има нас 33 планинара полазника. Међу нама доста је веома искусних планинара освајача Аконкагве, Елбруса, Чооје на Хималајима и многих других врхова. Извршено је постројавање лицем према инструкторима, представљање свих инструктора и прозивка пристиглих. Испред сваког полазника је и његова опрема (велики и мали ранац). Циљ је да се стекне увид у количину опреме и да се направи план паковања у превозно средство. Ово је потребно радити пре отпочињања сваке акције коју водимо. Овом радњом започета је наша едукација. Превозимо се организованим превозом до планинарског дома у Сопотници где ћемо провести десет дана наше школе.

Прво предавање на теме:

– Организација планинарске акције (од идеје, преко консултација до подношења писменог извештаја)

– Контрола групе и опреме

– Паковање ранца и планинарске опреме (Не препоручије се да на ранцу висе ствари које је могуће сместити у ранац! Тако окићени ранчеви се у планинарском жаргону зову „циганске черге“. Увек постоји вероватноћа да грана дрвета повуче закачен предмет и то је потенцијална опасност да планинар изгуби равнотежу и падне)

– Планински масиви у свету

Следи предавање: Везивање чворова

Осмица, деветка, зечје уши, рибарац, прусикова замка, лађарац, полулађарац, дупла осмица. Учење везивања чворова који се користе у планинарењу и алпинизму.

Вежба траје читаво поподне и договор је да у сваком тренутку прусик мора бити уз нас током школе и да морамо што више увежбавати чворове. Сигурност у везивању чворова је веома важна уз напомену да се на уже никада не сме згазити јер је то грешка која некада некога може коштати живота (нпр. ако се на уже згази дерезом последице су трагичне) и стога недопустиво је да се то некоме деси било на вежбама било на терену.

После вечере одржан је радни састанак са свим полазницима и инструкторима. Предочено нам је да ће састанци тог типа бити одржавани сваке вечери у термину од  20:30 до 22:00. Тема је анализа данашњег дана, сугестије како поспешити рад групе са акцентом да се прописана сатница мора поштовати. Након тога ментор нас обавештава о планираним активностима за сутрашњи дан.

Утисак је био да ће наредних десет дана дисциплина бити на високом нивоу како би се спровеле све активности предвиђене планом и програмом школе. Сатница коју је било потребно испоштовати за наредне дане је следећа:

– 06:00 устајање

– 06:30 доручак

– 07:30 строј са пуном планинарском опремом и излазак на терен

– 13:15 повратак са терена

– 13:30 ручак

– 15:00 стој са пуном планинарском опремом и одлазак на терен или предавање у дворишту дома

– 19:15 завршетак поподневних активности

– 19:30 вечера

– 20:30 радни састанак

– 22:00 завршетак радног дана

Минут кашњења није био толерисан што смо и испоштовали.

IIдан – 27.07. 2013.

Постројавање испред дома са опремом и јутарња гимнастика.

Полазак на пешачку туру у прописано време 07:30

На терену практична вежба вођења групе. Чело, средина и зачеље у сталној комуникацији.

Вежба како треба започети акцију. Преконтролисати опрему (штапови, камашне, кабаница, чеоне лампе, вода…), информисати се о здравственом стању свих планинара, о евентуалним терапијама појединих планинара и запамтити ако узимају лекове где су их тачно у ранцу оставили. Нагласити све оно што се сматра битним како не би било потребе на стази губити време на те разговоре.

Техника премошћавања препрека у природи: набујала река, сипар….

Вежба правилног ходања уз падину и низ падину.

Поподневне вежбе

На веома стрмом терену са заштитном кацигом вежба сувог абзајловања на терену. За неколико сати вежбе сви полазници су пробали по неколико пута да сами направе импровизовани појас од прусика, такозване „гаће“, и да се спусте тако обезбеђени низ уже. На овој вежби јасно се види употребна вредност прусика и вештина везивања чворова: рибарац, осмица, прусикова замка, употреба карабинера…Док смо вежбали на терену смо имали и предавање о важности атестиране опреме. Кацига, појас, прусик, карабинер, уже морају бити атестирани.

Кацига се атестира на три врсте теста: Пад тупог предмета масе 5кг са 2м висине темено

                                                                 Пад тупог предмета масе 5кг са 0.5м висине чеоно

                                                                 Пад оштрог предмета масе 1,5кг са 1,5м висине темено

Није спорна могућност израде још издржљивијих кацига али вратни део кичме то не би могао да издржи. Рударски и грађевински шлемови никако нису безбедни.

Уже има три основне карактеристике: пречник, дужину и атестирану носивост. Састоји се из језгра и кошуљице. Треба га након сваке употребе детаљно преконтролисати као и његову контролну нит. Битно је уже не остављати дуго на сунцу јер га УВ зрачење може доста оштетити. Планинарско уже треба бити од 40м, 50м или 60м, никако мање.

Прусик се контролише  као и уже и сваки водич треба да има увек у ранцу минимум два прусика.

Карабинери могу бити од алуминијума или челика. Битно је обратити пажњу на њихову носивост.

Носивост по дужој оси када је затворен, носивост по дужој оси када је отворен, угравирана је увек прецизно. Већина карабинера се закључава.

Појас служи да се тело повеже са ужетом, гелендером, сидриштем или неком другом инсталацијом што смо и вежбали тог дана.

Вежба је протекла веома успешно, падова није било. Већина полазника је до тада користила безброј пута и прусик и уже освајајући озбиљне врхове а било је и оних који су се први пут сусрели са овим техникама. Група је функционисала тимски тако да су мање вешти имали велику помоћ и подршку оних којима је то рутина.

IMG_5332

IIIдан – 28.07. 2013.

У строју смо у 07:30, јутарња гимнастика и одлазак на терен.

Тема дана: Прва помоћ и опасности у планини, спасавање у планини

На терену израда импровизованих транспортних средстава за повређене. Од дрвених штапова тренутно пронађених у шуми и прусика прављење носила за транспорт повређеног планинара. Ту схватамо какву сврху могу имати прусици и вештина прављења чворова. Показна вежба  транспортовања повређеног помоћу намотаног ужета, тзв. Маринерова носиљка, Грамингерова носиљка, стандардна носиљка…

Након те вежбе едукацију о пружању прве помоћи настављамо са докторком Загом (лекар на Ургентној клиници) која је остатак дана провела са нама демонстрирајући технике пружања прве помоћи. Сви полазници су имали могућност да вежбају на лутки која је направљена од материјала који опонашају карактеристике људског мишићног ткива.

Вежба имобилизације повређеног дела тела, утврђивање стања свести, како проверити да ли је особа жива.

Како реанимирати? Kако наћи право место за притисак на грудни кош а да се притом не оштете ребра…? Техника реанимације је веома важна тако је свако по неколико пута пробао реанимацију на лутки. Кома положај…Сви полазници су били у могућности неколико пута да пробају све технике. Епилептични напад, како реаговати? Cамо поставити под главу нешто мекано попут јакне како се мозак не би оштетио а након престанка напада поставити лице у кома положај како се језиком не би угушило, тј. како би дисајни органи били проходни…Вежба заустављања крварења: распознати венско, капиларно и артеријско крварење. Код опекотина, никакве креме, уља… само хладна вода. Код смрзавања, никако масирати смрзнути део јер је тада крв као игличаст кристал и може доћи до оштећења ткива, никако врућа вода…Само је потребно утоплити тај део тела и пити врућу течност. Термо фолија је увек добро дошла (изо фолија). Ујед змије: сликати змију ако је то могуће како би се проверило да је у питању отровница. Не подвезивати, не исисавати! Не давати серум, јер уколико се серум убризга на погрешном месту особа може остати трајно парализована и водич може кривично одговарати. Код прелома треба само правилно имобилисати део тела, никако не намештати кости! (водич може кривично да одговара ако намести кости погрешно). Преглед пакета прве помоћи и савет шта би све требало да сарджи.

По завршетку предвиђених вежби, у касним поподневним сатима наше активности се настављају на терену. Следи вежба: Потрага за залуталим планинаром у шуми. Делимо се у неколико група и свака група претражује одређени део терена фронталним кретањем кроз сваки метар своје територије уз повике његовог имена. Терен за претрагу је прилично неприступачан и тактика у тражењу несталог планинара је врло битна поготово у тренуцима када настаје мрак. Након 40 минута потрага је успешно окончана, пронађен је планинар са повређеном ногом тако да смо морали имобилисати повређене делове тела, направити носила и извући га са неприступачног терена.

1098110_10200418967412431_432776466_n

IMG_5085

IMG_5300

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IV дан – 29.07.2013.

Јутарња гимнастика и излазак на терен у 07:30

Предавање и вежбе на тему: Орјентација, азимут, картографија и ГПС

На терену уз помоћ карте и бусоле, лењира и угломера одређујемо стајну тачку. Томе је претходило читање карте: легенда, знакови, симболи…

Географска ширина, географска дужина, координатна мрежа, изохипсе…Растојање између две изохипсе у метрима зависи од размера карте….Приказ на карти седла, стеновитог подручја, долине…начин на који се обејежавају објекти…Одређивање места тачке стајања методом решавања троугла грешке. Мерење азимута бусолом на карти, контраазимут…. Орјентација карте (усеверити карту)…Одређивање стране света помоћу објеката: црква православна-улаз запад, олтар исток; католичка-обрнуто; џамија-улаз север, торањ југ….

Употреба ГПС и његово коришћење. Прича о историјату ГПС-Глобални систем за позиционирање који се састоји из мреже сателита, базних станица на земљи и пријемних уређаја. Систем је инсталиран седамдесетих година од стране америчког министарства одбране а убрзо је почео да се користи и у цивилне сврхе. У завршној фази је и инсталирање европског система Галилео и руског система Глонасс. Оба система ће моћи да се користе преко тренутних уређеја које имамо. Након предавања следи подела полазника у неколико група које одвојено одлазе на терен уз карту, ГПС тражећи одређене, задате коте. Први пут на школи користимо радиостанице и увежбавамо комуницирање преко њих.

Поподневне вежбе:

На стрмом терену пуног камења склоном одрону изводимо вежбу:

Прављење сидришта, качење на геледер и пењање уз уже осигурани појасом а помоћу карабинера и прусикове замке; помоћу „8“ спуштање појасом низ уже.

Вежба је тенденциозно иведена на оваквом терену, врло стрмом и неприступачном, са циљем да овладамо употребом прусика, карабинера, и да схватимо значај и  гелендера и  „8“.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IMG_5233

1185434_622818401082287_550759218_n

DSCF4188

DSCF4246

Vдан – 30.07. 2013.

На терену изнад водопада Сопотнице изводимо веома захтевну вежбу уз максималну могућност повређивања тако да су опрез и дисциплина обевезни.

Пењање уз гелендер, качење на уже једним карбинером и прусиковом замком, на препрекама прво се качи карабинер, па развезује замка…

Направљено је и неколико инсталација за спуштање на три начина: „суви“ абзајл, спуст везаном осмицом са осигурањем, спуст везаном осмицом када нас осигурава неко други.

Вежба је трајала читаво поподне тако да су сви полазници по пар пута увежбавали ове технике.

Поподневно предавање:

– Картографија

– Метеорологија

– Логоровање и биваковање

– Исхрана на планинарским акцијама

Метеорологија-Безбедно планинарење

Хоризонтална расподела температуре, вертикалана расподела температуре, ваздушни притисак, прашински вртлози…

Препознавање облака је од изузетне важности  за безбедност планинарски групе коју водимо. Водич у сваком тренутку мора знати према боји и облику какво време облак доноси! Цируси, цирокумулуси, циростратуси, алтокумулуси, нимбостратуси, кумулуси, кумулонибуси су облаци који се морају  распознавати.

Удар грома: Најчешће гром удара у храст и тополу, ређе у бор и јелу, скоро никада у букву! Колона се мора развући, тј. Направити ратојање између планинара!

Типови времена: ЦТС-Циклон, Топло, Суво, АТВ-Антициклон, Топло, Влажно, ЦХВ, Циклон, Хладно, Влажно…

Исхрана на планинарским акцијама (доста је битнији начин исхране пре акције)

Анатомија-Мишићне групе које највише учествују у специфичној механици кретања планинара су:

– седални

– прегибачи зглоба кука

– предња ложа натколенице

– задња ложа натколенице

– предња ложа потколенице

– задња ложа потколенице

– мишићи руку ( обезбеђују ефикасно кретање штапова)

Мишићи који такође имају значајну улогу су трбушни, леђни, грудни и рамено-лопатични.

Исхрана утиче на физичку припремљеност!

Можемо побољшати кардиоваскуларну издржљивост, мишићну издржљивост, флексибилност и равнотежу.

Већа снага – носимо опрему лакше.

Аеробна издржљивост – тело се лакше пробија кроз тешке делове стазе.

Кардиоваскуларна издржљивост – доводи до оптималне вредности уноса кисеонка од стране срца и плућа тако да се лакше опорављмо после интензивних делова стазе са нагибом.

Мишићна издржљивост – способност да мишићи користе кисеоник и да се на ефикасан начин ослобађају штетних производа метаболизма.

Спортско-медицински преглед

Утврђивање тренутне VО2мах (тренутна аеробна способност)

VO2/максимална запремина кисеоника у милилитрима коју човек може да унесе и потроши по кг телесне масе док дише на нивоу мора.

Када неко зна свој тренутни VО2 мах, може објективно да процени свој напредак и побољшање кардиоваскуларне припремњености (спремности). А постоје и вежбе за побољшање.

Нпр. једном недељно са ранцем од 25 кг попети се уз стрмо брдо. Број успона недељно повећавати у складу са физичким могућностима појединца. То су такозвани тренинзи издржљивости.

Пример: Мушкарац од 28 година у пролеће има VО2мах 35 (ниска вредност) и нада се да ће за 6 месеци попети Мон Блан где је просечни ниво VO2max 52, онда он има конкретан и мерљив циљ.

Исхрана

Врсте макронутриената:

Протеини (регенеришу мишићну масу)

Угљени хидрати (очување мишићног гликогена)

Однос макронутриената и калорија

Пре планине:

– овсена каша

– енергетске штанглице са високим садржајем протеина

– чај или какао

– суво воће

Током:

-ораси

– чоколадица

После:

– Супа

– Парче меса

Суплементи за тренирање:

– Антиоксиданти: витамин Ц, Е, Л-глутами, селен, бетакаротен…

– Аспирин: након 12 сати пешачења конзумурати по један аспирин да би се крв разредила и како би лакше и брже досепла до екстремитета

– Биланс течности: лето-7л (1л/1ч), зима-5 л (1/2/-1л/1ч)

Предавање о Статуту  Планинарског Савеза Србије и о правилницима ПСС који се тичу водича

1095115_10200418975132624_1356489933_n

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

VIдан – 31.07. 2013.

Биваковање

Јутарња гимнастика у 07:30.

Велики ранчеви са опремом за биваковање су спаковани и биће нам достављени на изласку из кањона реке Милешевке одакле се упућујемо ка Каменој Гори.

Крећемо са малим ранчевима на целодневну пешачку туру кроз кањон реке Милешевке. Крећемо се кроз шуму, срмом стазом ка уласку у кањон. Стављамо шлемове јер прете одрони. Стаза у кањону је прилично клизава и захтева опрез. Крећемо се пажљиво у колони без приче како би се боље концентрисали на премошћавање препрека на стази и како би чули са које стране нам прети одрон камена. Делимо се у групе ради вежбе вођења и сналажења  на деловима стазе где не постоји јасна маркација. Терен је све озбиљнији па се пажљиво крећемо. Кањоном се крећемо стазом оивиченом верикалним стенама високо изнад нас. Стаза је дуга око 24 км и све групе је веома успешно савладавају. На појединим деоницама спуст је био помоћу ужета како би се поново увежбала та техника  а акција тиме добила на атрактивности. По изласку из кањона посећујемо манастир Милешева. Након тога одлазимо у Пријепоље где имамо вежбу вођења туристичке групе кроз град: фронално прелажење улице….Преузимамо велике ранчеве и крећемо пут Камене Горе. Чека нас 14 км и планирано је да их пређемо за два сата хода под пуном премом. Ноћ пада и кроз шуму се спуштамо веома стрмом стазом до места предвиђеног за биваковање. Чеоним лампапа осветљавамо себи пут и пажљиво се пробијамо кроз веома неприступачан терен. Инструктори задужени за организовање бивака су освајачи  Евереста Исо Планић и Драган Петрић који су све време на челу колене. Само њихово присуство и савети били су нам од великог значаја и користи. Сви полазници су били веома креативни у осмишљавању бивака. За његово инсталирање коришћени су прусици, карабинери, најлони, кабанице, подметаћи, дрвеће из околне шуме…и све оно што се нашло у ранцу. Ноћ је била ведра и звездана без падавина. Сви планинари су осећали умор због километраже пређене тог дана тако да је око поноћи свако у свом биваку утонуо у сан како би одморили и били спремни за ујутру када се очекује да у 07:00 кренемо пут планинарског дома.

1011590_10200435047694428_109603345_n

DSCF4337

DSCF4361

IMG_5306

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SAM_0728

SAM_0938

VIIдан – 01.08. 2013.

Устајање у 06:00

Јутарња гимнастика

Деинсталирање бивака

Дисциплина је и даље на веома високом нивоу, сатница се поштује у минут, озбиљност се подразумева.

Са ранчевима на леђима спуштамо се до магистарле што подразумева неколико сати пешачења где нас чека аутобус и превоз до нашег дома на Сопотници.

По доласку у дом предах колико да оставимо ранчеве и мало се освежимо.

Предавање на теме:

– Безбедност и одговорност водича у извођењу планинарске акције

– Права водича који је у Служби Планинарско Савеза Србије

– Права водича у  клубу и обавезе клуба према водичу

– Организовање планинарских акција (идеја, проучавање литературе, консултације, план акције, реализација, усмени извештај за клуб, писани извештај за клуб, презентација у фотографијама)

– Историја Службе водича

– Технике преношења знања

Матична институција сваког водича је Служба водича и Планинарски Савез Србије. Водич је дужан да посећује семинаре Службе и да се одазове на сваки позив Начелништва службе. Лиценца траје три године. Да би се лиценца обновила потребно је да током наредне три године водич организује пет планинаских акција. У том случају стиче се услов да се лиценца обнови. Клуб је дужан да обезбеди водичу право на свој рад и употребу стеченог знања. Водич је дужан да обавести ПСС о евентуалним неправилностима које се дешавају у клубу, а да је претходно указао на ту неправилност и Управном одбору клуба (нпр. члан је у исто време и члан још неког клуба…) Клуб је дужан да дозволи водичу да своје трошкове укалкулише у цену и подели на број путника. Тј. водич има право да укалкулише своје организационе трошкове у цену коштања акције за планинаре. То су трошкови

– комуникације

– администрације

– превоз и  смештај

– дневница према ценовнику  Службе водича Планинарског Савеза Србије

Ако је група велика водич  има право и на помоћника коме такође трошкови морају бити плаћени.

Препоруке инструктора:

Писати пројекте намењене особама делимично ометеним у развоју како би се клубови понашали социјано одговорно према друштву у коме спроводе своје активности.

Са школама сарађивати само и искључиво у случају ако школе у својим оквирима имају планинарске секције и ако су рекреативну наставу у природи  пријавили министарству просвете као свој план и програм. У том случају школа се обраћа планинарском друштву са захтевом да их стручно лице из планинарског друштва проведе неким делом планинарске  стазе. Самовољно и самоиницијативно организовати и водити школску децу у планину може бити опасно и за водича и за разредног наставника.

Пожељно је у договору и уз сагласност Управног одбора клуба направити сарадњу са локалним хотелима и другим туристичким организацијама о организовању планинаских акција за туристе који су у посети нашем граду. Уколио су туристи страни држављани обавезно проверити да ли имају осигурање (99 % их има али ради сваке сигурности треба проверити). Обезно је знати језик страног држављанина или користити језик који је и водичу и туристи препознатљив. Услуге преводиоца је забрањено користити! Максималан број страних туриста које један водич може да води је пет. Максимална дневница за водича је прописана ценовником Службе водича и износи 25 евра по страном туристи. Ово су начини да се клубови промовишу као социјално одговорни, да се промовише стаза коју клуб одржава и да се стекну одређена финансијска средства како би се та стаза уредила. Пожељно је писати и пројекте такмичарског карактера као нпр. такмичење у орјентацији или некој другој спортско-планинарској дисциплини.

– Право водича да због непослушности планинара оскључи из групе и да јасно саопшти планинару да од тог тренутка планином иде на сопствену одговорност и да у случају да му се нешто деси водич не сноси никакву одговорност. Потребно је да гласно саопшти „Ти од овог тренутка ниси члан ове групе“ и да има једног сведока да је тако поступио.

– Водич кривично одговара у случају ако групу уведе у подручје захваћено јаком грмљавином праћеном муњама и ударима грома и ако се нешто при томе деси неком од планинара.

– Горска служба спашавања и принципи по којима функционише

Након предавања следи као и сваке вечери радни састанак. Анализа дневних активности и упознавање са планираним активностима за сутрашњи дан. За нарадени дан планирано је да се поделимо у неколико група и тако подељени испланирамо и реализујемо без асистенције инструктора по једну планинарску акцију на обронцима Јадовника у трајању од пет сати помоћу карте и целокупног знања које смо стекли за ово време. Правимо план акције до најситнијег детаља са јасним редоследом врхова које ћемо попети.План предајемо иструкторима на преглед. Следе консултације инструктора и ментора. Како је моја група била креатор веома атрактивне туре где се на појединим деловима стазе пењемо помоћу ужета (инсталирамо гелендер) ментор Матјаж Шеркези изражава жељу да буде присутан са нама на стази и да оцени наш рад, вештине и понашање. Од сутрашњег дана доста је зависило какву ће завршну оцену добити програм наше школе од стране ментора УИАА.

 

VIIIдан – 02.08.2013.

Јутарња гимнастика 07:30 и одлазак на терен.

У складу са јучерашњим договором свака група креће на своју самосталну акцију. Моја група креће атрактивном стазом уз велики водопад Сопотнице. На унапред планираном делу стазе инсталирамо гелендер  и тако осигурани настављамо успон. На захтев Матјажа на пола успона деинсталирамо уже и успон настављамо без гелендера на веома захтевном терену, пуном камења и склоном одрону. Успон је ризичан али ми показујемо да то можемо. Матјаж нам препричава своја планинарска искуства, из приче сазнајемо да је 14 пута попео Матерхорн! Даје нам корисне савете, објашњава да је уведено доста алпинизма у нашу едукацију из разлога наше безбедности као водича групе. Наизменично се мењамо на челу колоне како би свако водио један део стазе. Трудили смо се да применимо све оно што су нас инсртуктори научили до тада. Акцију смо успешно завршили по плану који смо предали претходне вечери. Надамо се да смо својим целокупним понашењем на стази допринели да исход буде позитиван и бићемо поносни на себе ако то буде било тако. Очекујемо да ће оцена бити у корист наше Службе и да ћемо бити акредитовани од стране УИАА.

Након повратка са туре Матјаж је усмено изразио похвале за групу коју је пратио и још једном демонстрирао најновије технике које се користе у алпинизну а које нам могу помоћи.

Поподневне активности:

Полагање практичног дела испита

На терену под заштитном опремом (појас, кацига…)  извлачење питања: чворови, сидришта, пружање прве помоћи, прављење носила….

У вечерњим часовима израда извештаја са самосталне планинарске акције и достављање инструкторима на анализу јер као и план акције и извештај ће се бодовати као саставни део испита.

IXдан – 03.08.2013.

Јутарња гимнастика 07:30

Усмени део испита методом заокруживања одговора

Усмени део испита извлачењем питања, поред инструктора у комисији су и Матјаж Шеткези, Исо Планић и Драган Петрић

По завршетку испита свечана додела диплома и водичких значки.

 

Xдан – 04.08.2013.

Јутарња гимнастика 07:30

Комплетно сређивње планинарског дома са циљем да се просторије оставе онако како су затечне.

У 10:00 напуштање планинарског дома.

         

Анђелка Живковић

Планинарски водич III категорије МБ 447

Крагујевац, 03.09.2013.

Advertisements
Категорије:Извештај са акције
  1. 6. септембар 2013. у 17:14

    postovaa Andelka. lep prikaz skole., samo sa malim netacnostimam sto me je iznenadilo. Naovoj OBUCI i mali ste samo tri instruktora . Mene Klicka i Duska blazica. Svi drugi su pripadnici nastavnog tima i kandidati su za instruktori u sluzbi kada poloze odredjen broj ispita na nekoj visokoj skoli ili fakultetu fiz. vaspitanja.i kada poloze ispit kod nas instruktora strucni ispit.. ne pomenuti osnivace sluzbe vodica PSS je malo nekorektno> ako nesto nije jasno pitajte. STOJIM VAM NA RASPOLAGANJU.

  2. Zarija
    6. септембар 2013. у 19:32

    Браво за Анђу,ти си стварно вредна и одговорна прави професионалац у послу који ртадиш,мислим да је пред тобом лепа будућност без обзира што радила,само тако настави желим ти пуно успеха.

  3. Goran MB188
    6. септембар 2013. у 21:16

    SLAŽEM SE SA COLETOM OKO NETAČNIH INFORMACIJA JER SVAKI DAN NA OBUCI JE POMINJANO KO OD INSTRUKTORA A KO OD KANDIDATA UČESTVUJE U PREDAVANJIMA, JOŠ SAMO JEDNA STVAR PELE I ISO NISU PRVI PUT NA OBUCI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  4. Andjelka
    10. септембар 2013. у 20:07

    Postovani,
    u pravu ste da je moj propust ne pomenuti inicijatora osnivanja Sluzbe vodica PSS, a to ste bili Vi, Slobodan Cole Gocmanac. Vi ste i jedan od osnivaca Sluzbe pored jos nekoliko clanova osnivackog tima. U korigovanom izvestaju pomenuti su svi osnivaci Sluzbe. Hvala Vam sto ste mi ukazali na propust da je nekorektno ne pomenuti osobe koje su dosta doprinele razvoju ovog sporta u Srbiji.
    Sto se tice pripadnika nastavnog tima, kandidata za instruktore, instruktora, mentora, nama polaznicima je bilo bitno da upijemo sto vise znanja i vestina od svakog pojedinacno, a svi su i ulozili napor i trud da nam prenesu svako iz svoje oblasti sve sto je bitno. Naravno da se mora precizirati ko je ove skolske godine bio u instruktorkom timu pa sam se pri korigovanju izvestaja i na to osvrnula. A da je bas svakoga dana nama pominjano ko je kandidat za instruktora a ko instruktor sigurna sam da bih to zapamtila uprkos tome sto je nastava bila prilicno obimna, naravo u nasu korist.
    Netacna je informacija da je u tekstu pomenuto da su Iso i Pele prvi put na skoli ali
    ko radi taj i gresi, bilo da pise tekst ili ga cita.

  1. No trackbacks yet.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

%d bloggers like this: