Почетак > Екологија, Извештај са акције > Истраживање извора на Жежељу са ученицима О.Ш. „Станислав Сремчевић“

Истраживање извора на Жежељу са ученицима О.Ш. „Станислав Сремчевић“

Иако је дан почео свежим прохладним јутром, све је обећавало да ће ово бити сјајно проведено време и лепо искуство за све учеснике ове акције. Испред школе смо се окупили баш у договорено време – у 8:45, и сви су били нестрпљиви да кренемо и отпочнемо истраживање извора. Из VII2 одељења О.Ш. „Станислав Сремчевић“ је дошло на акцију њих четрнаесторо са наставником биологије Милуном Спалевићем и наставником српског језика Иваном Марковићем. Из нашег клуба је било осморо планинара који су имали своја задужења на акцији или су били као пратња овој екипи на једној интересантној акцији истраживања извора.

Група ученика на полазној тачки у Ждраљици

Упознавање са техником која ће бити коришћена на терену

До Ждраљице у подножју Жежеља смо стигли веома брзо и на трему кафане „Медна“ поделили смо свим учесницима акције по сендвич, сок и чоколадицу, који ће нам бити добро окрепљење у периодима одмора на акцији. Дејан Милошевић, начелник ПЕК „ГОРА“ је показао ученицима основе коришћења ГПС уређаја, у који је учитана калибрисана топографска карта и положаји извора које ученици треба да нађу на терену. Наш еколог Светлана Плавшић је ученицима објаснила начин прикупљања података о пронађеним изворима. Деца су углавном понела са собом своје фотоапарате, а био им је на располагању и фотоапарат нашег клуба. Договорено је да се направи што више фотографија па да се изаберу најбоље и у школи формира пано са фотографијама и текстовима о изворима. Наш председник клуба, Зоран Обрадовић, имао је задатак да на тежим деоницама стазе постави уже као помоћ у савладавању препрека.

За ученике је било ново искуство коришћење ГПС уређаја и веома су лако савладали основе и били усхићени његовим могућностима. Наша данашња траса у истраживању извора водила је кањоном Дубоког потока који се са седла између два врха Жежеља спуштао све до реке Ждраљице у подножју Жежеља. Први извор нам је био веома близу – Ћосићски извор испод велике букве одмах испод пута који води из Ждраљице ка Трмбасу. На изненађење нас планинара нико од ученика и наставника никада није био на Жежељу. То је и био разлог за велика одушевљења за све што су видели и доживели тога дана.

Испред Ћосићског извора у Ждраљици - први успешно пронађен извор помоћу ГПС уређаја

Овај први извор нам је био увод у оно што ћемо радити током читаве акције. Уследило је фотографисање извора, осматрање околине и самог извора, бележење свих података и учитавање положаја извора са ГПС уређаја. Већ на овом извору ученици су имали прилику да виде како изгледа један добро уређен извор који користе многи житељи у околини, па и из Крагујевца.

Лепо уређен извор

По завршеном прикупљању података кренули смо даље уз Дубоки поток, јер је ГПС уређај показивао тај смер до следећег извора. На путу до следећег извора ученици су имали прилику да виде и водопад Бук, који је са висином од 15 метара највиши водопад у Шумадији. Поред водопада је и критични део стазе који су планинари ПЕК „ГОРА“ на једном делу обезбедили оградом од багремових облица и степеницама од багремових облица утиснутих у стрми терен.

На делу стазе поред водопада поставили смо уже ради безбедног пролаза

Водопад Бук са мало воде због велике суше

Од Ћосићског извора и водопада Бук ишли смо делом стазе која је водила на врх Жежеља и коју су планинарским ознакама обележили планинари ПЕК „ГОРА“. То је било ново искуство за ученике да се упознају са неким од активности планинарских организација.

Пролазак обележеном стазом на Жежељу

Испред следећег извора на Жежељу

И овде је требало прикупити податке о извору

Пролазак шумама Жежеља била је прилика да се обнове или стекну нова знања о познавању дрвећа које је расло у околини. Уз пут су ученици уочили пар гљива поред пута и научили да препознају сунчаницу. Неки су понели са собом и пар храстових жирова као успомену на овај дан.

Истраживање и фотографисање

На почетку акције смо се договорили да сву амбалажу коју будемо имали после коришћења наше ужине сачувамо у кесама и носимо са собом па да их по повратку оставимо у контејнере за смеће. Неки од њих су чак почели да скупљају празне флаше којих је било у шуми и тако показали веома развијену еколошку свест.

Још једна каптажа поред Дубоког потока

Савесно прикупљање и бележење података о извору

Следећи извори уз Дубоки поток су били углавном уређени као каптаже. Неки од њих се користе и данас, а неки су запуштени са разбијеним бетонским поклопцима. На изворишном делу дубоког потока нашли смо порушену каптажу која је некада служила за снабдевање водом некадашњег планинарског дома на Жежељу.

Испред каптаже која је својевремено снабдевала дом на Жежељу водом

Заједнички рад на бележењу података

Из Дубоког потока смо изашли на превој између два врха Жежеља а одатле смо пошли ка нижем врху са кога је леп поглед на Крагујевац. Јутарња облачност је постепено замењена лепим сунчаним временом и сви су били одушевљени лепим погледом на Крагујевац и околину. То је била добра прилика да се препознају неки од маркантних објеката у граду, као и врхови околних брда и планина који окружују Крагујевац. Сунчано време на овом врху смо искористили за краћи одмор и заједничко фотографисање са погледом на град у позадини.

Успон ка видиковцу на Жежељу

Деца су била одушевљена погледом на Крагујевац

Заједничка фотографија на видиковцу

Са овог врха спустили смо се до јужних обронака Жежеља до маркиране стазе која води ка Бешњаји и пратили ову стазу све до скретања ка шуми Бељичар где је ГПС уређај показивао правац ка следећем извору. На неких 300 метара од главног пута, у јарузи потока између два брда чекао нас је један лепо уређен извор чија се вода и данас користи за пиће. Стрма стаза до извора је била прави изазов за младе истраживаче, али су је они успешно савладали уз опрезно кретање. Уследило је фотографисање и истраживање околине, а неки су нашли изазов у пењању по жилама дрвећа које је расло изнад извора.

Спуштање ка извору у буковој шуми Бељичара

Поред извора у подножју велике липе

Лепо уређен приступ до извора

Мерење температуре извора

По бележењу података о извору, мерењу температуре воде и бележења положаја са ГПС уређаја, уследио је повратак истом оном стрмом стазом.

Стрма стаза до извора

Требало се попети натраг

По изласку на пут подстакли смо ученике да се обрате власнику и домаћину овог извора Љубиши, чија је викендица била одмах код скретања за извор. То је била прилика да од локалног становништва сазнају додатне информације о извору: локални назив извора, када је уређен и ко га одржава. Ученици су били слободни, па су у пријатном разговору са Љубишом сазнали још многе ствари које су их занимале.

Прикупљање података од локалног становништва. Љубиша је изашао у сусрет деци да им исприча све о извору који сам одржава.

Одавде смо се враћали натраг обележеном стазом ка Жежељу, где смо посетили још пар извора. Један је Динов извор, који је каптажа са три бунара покривена бетонским плочама и који се налази одмах до стазе којом смо ишли. Овде је већ било гладних душа, па смо поделили вишак сендвича, сокова и чоколада најгладнијима.

Ученици су врло лако овладали основама коришћења ГПС уређаја, који им је био од велике помоћи у проналажењу извора

Крај Диновог извора - каптаже - на Жежељу

Последњи извор до кога смо планирали да дођемо данас је био можда и најинтересантнији. Било је доста смеха када нас је помоћу ГПС уређаја водио један од ученика ка извору. Пратили смо га низ ливаду час лево час десно уз опасност да добијемо морску болест, али смо на крају ипак успешно стигли до извора уз смех и шалу.

Час овамо ...

... час онамо ...

... ипак стигосмо до извора.

Овде су ученици имали једно ново искуство да у извору угледају неколико тритона. Наставник биологије је препознао овог водоземца, а ученици су ухватили једног у половину пластичне флаше заједно са водом да га проучавају.

Проучавање фауне у извору

Неко је угледао тритона у извору

Храбре акробације над извором

Потера је била успешна

Ево и нашег пријатеља тритона - заштићене врсте водоземаца

Од овог извора смо стрмом стазом кроз букову шуму изашли на једну осунчану ливаду и убрзо су се почели ширити видици ка околним брдима и планинама. Ово је била прилика за још једно упознавање са брдима и планинама које окружују Крагујевац.

Погледи ка Бешњаји

За успомену на лепо проведени дан

Мали одмор после јачег успона на осунчаној ливади

Поглед ка Сабанти и Сугубинама

Већ се приближавало време нашег повратка из Ждраљице ка Крагујевцу, па смо обележеном стазом стигли до некадашњег планинарског дома на Жежељу, где смо се фотографисали за успомену на овај лепо проведени дан.

Заједничка фотографија код дома на Жежељу

Деци се свидео дом

На жалост, он је сада само рушевина обрасла дрвећем и шибљем

Од дома пут настављамо обележеном стазом која северозападним гребеном води до водопада Бук и Ћосићског извора а онда и до кафане „Медна“ испред које се окупљамо и правимо краћи одмор пре повратка за Крагујевац.

Панорама Крагујевца при силаску са Жежеља

Заслужени одмор после петочасовног пешачења

Сви ученици су били дивни. Све време су били активни у проналажењу извора, пажљиво су учествовали у прикупљању података о изворима, веома брзо су савладали основе коришћења ГПС уређаја и на терену показали велико  интересовање за све што су наилазили у природи. Сви су били одушевљени природом на Жежељу, лепим пределима и видицима ка Крагујевцу и околини а већ су уследила питања када ћемо да организујемо следећу овакву акцију. Договорили смо се да у среду прикупимо све фотографије које су биле снимљене тог дана, да их објединимо и изаберемо најбоље и најинтересантније за израду паноа посвећеног овој акцији.

Захвалио бих се наставницима О.Ш. „Станислав Сремчевић“ и планинарима ПЕК „ГОРА“ на активном ућешћу на овој акцији и помоћи у њеној реализацији.

Пошто су сви учесници били толико дивни, морам да их поименице све споменем:

Ученици VII2 разреда: Игор Аврамовић, Јелена Зечевић, Јасмина Икељић, Никола Лаловић, Стеван Марковић, Ања Никић, Никола Оташевић, Милена Павићевић, Стефан Радивојевић, Анђела Станојевић, Дуња Станојевић, Нина Стевовић, Младен Танасковић и Невена Шаровић.

Наставници: Милун Спалевић и Иван Марковић.

Планинари ПЕК „ГОРА“: Светлана Плавшић, Зоран Обрадовић, Слободан Стојановић, Марија Стојановић, Слободанка Милутиновић, Катарина Алемпијевић, Раде Симовић и Дејан Милошевић.

Advertisements
  1. ljuba
    18. октобра 2011. у 17:33

lepo zamišljena i realizovana akcija. Svaka vam čast
    ljuba

2. 18. октобра 2011. у 18:59

Hvala Ljubo!

3. 19. октобра 2011. у 15:45

neme bolje od očigledne nastave i boravka u prirodi bravoooo

4. Milovan Bačanin
    19. октобра 2011. у 21:59

Dejo odlično

Bača

1. No trackbacks yet.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )