Почетак > Извештај са акције > Крагујевачки планинари на Кајмакчалану и Олимпу

Крагујевачки планинари на Кајмакчалану и Олимпу

На вишедневној планинарској акцији од 30.09. до 04.10.2011. год., коју су организовали ПД „Победа“ и ПСД „Железничар“ из Београда, учествовала је и група планинара из ПЕК „Гора“ и ПД „Жежељ“ из Крагујевца.

У Баточини смо у петак 30.09.2011. год. око 21:20 часова ушли у аутобус и придружили се осталим планинарима из више друштава и клубова са ширег простора Београда и продужили ка првом одредишту – планини Ниџе – врх Кајмакчалан 2520 м н/в. Удобним аутобусом брзо пролазимо Прешево, Неготино, Битољ и већ смо у трећој држави око 8 часова ујутро у скијашком центру на Кајмакчалану 2066 м н/в. Јутро је веома прохладно, облачимо јакне, капе и рукавице, а ветар изузетно хладан отежава нам кретање према врху планине Ниџе (Кајмакчалан 2520 м н/в). На овом простору у I светском рату 12.09. – 03.10. 1916. године водиле су се крваве и жестоке борбе између српске са једне и бугарско-немачке војске са друге стране. Овде се исписивала најсветлија историја Српске војске, а око 6000 војника и официра дало је своје животе и остали су овде на вечној стражи, где их најчешће посећују планинари из целе Србије. За око сат и по стижемо на сам врх који је обавијен маглом коју ветар са времена на време одува, па имамо изузетан поглед и уочавамо много ровова, саобраћајница и бункера од атриљерије који су зарасли у траву. Улазимо у црквицу, одајемо пошту и палимо свеће нашим прецима, јунацима I светског рата, обилазимо спомен костурницу испуњени поносом, а уједно и великом тугом да је све тако морало да буде, и да се њихова вечна кућа налази далеко од родне Србије.

Кајмакчалан - црквица

Настављамо пут даље према Паралији где стижемо око 16 часова по нашем времену, сунчано је и топло тако да више планинара одлази на купање.

У недељу око 14 часова крећемо аутобусом преко Литохора, тако да смо већ у 16 часова у Прионе на 1050 м н/в, одакле после краће паузе настављамо пешачење ка планинарском дому Спилиос Агапитос на 2100 м н/в. Пут нас води кроз живописан предео шумовитог подножја планине Олимп, чија стаза има 260 окука са бројним степеницама од дрвених облица. После око 4 часа пешачења смештамо се у дом у вишекреветним собама и прилично брзо по правилима дома гаси се светло, јер ујутро устајемо  у 06,00 часова.

Понедељак, јутро је прохладно, а врх Олимпа у густој магли. Иако је прогноза времена повољна, помало сумњичаво гледамо облаке који брзо прелазе преко ове горде и сурове планине на којој могу одмарати само Грчки Богови.

Врхови Олимпа

Ми планинари из Крагујевца одлучујемо се за успон на врхове Скалу 2863 м н/в, Сколио 2911 м н/в и Митикас 2918 м н/в, с обзиром да немамо  део специјалне опреме која је неопходна за успон на врх Профитис Илиас 2803 м н/в и Стефани 2909 м н/в.

Стаза је стрма, каменита, а ветар дува тако да је температура око 1-2 степена. На моменте провејава и снег па у мислима молимо Бога да престане јер од успона неће бити ништа. После око два и по часа успона стижемо прилично промрзли на врх Скала, где нам водич Марић саопштава да овде остављамо штапове јер је даљи успон према Митикасу једино могућ уз придржавање рукама и опрезно савладавање оштрих стеновитих гребена где нема ни клинова ни сајли (само је једна на целој стази и то при врху Митикаса). Споро напредујемо, стене су влажне  од магле, а руке у рукавицама мање сигурне за чврсто држање за стену. Водич нас стално упозорава на опрез и да при пењању будемо увек окренути ка стени са три тачке ослонца. Испод нас стрме литице повећавају адреналин и питамо се дали ћемо сви издржати и стићи до врха. Планинар Вуковић на зачељу помаже неким девојкама да испењу једну литицу а истовремено их храбри да истрају и изађу на врх. Савлађујемо последњи гребен у низу назубљеног и суровог Митикаса уочавајући врх са малом заставом и сандучетом у коме је књига утисака. Коначно смо на врху, освојен је највиши врх Олимпа, сликамо се са заставама и честитамо једни другима на овом изузетном подухвату.

Врх Олимпа - Митикас

Искусни водич Марић упозорава на много већи опрез при силаску са врха, када су врло честе несреће, јер се планинари опусте и попусти им пажња.

Назад крећемо истом стазом уз максималну концентрацују, група је компактна, помажемо се, ветар је скоро престао да дува и лакше нам је јер су стене скоро осушене. Срећемо  групу планинара из Дубровника, склањамо се делимично са стазе да нас могу да обиђу и наставе ка врху. Напредујемо нешто брже при силаску и савладавши последњи гребен стижемо  поново на врх Скала 2863 м н/в, где смо оставили штапове. Стрмом стазом спуштамо се ка планарском дому уживајући у разгледању врхова планине Олимп који непрекидно обавијају густи облаци, које ветар поново помера са гребена  на гребен, отварајући нове видике од којих застаје дах. Око  14 часова стижемо у дом пресрећни и задовољни што смо се сви без повреда спустили са планине. Препричавамо утиске са успона, а после ручка настављамо са пешачењем ка Прионеу где нас чека аутобус.

Олимп - Митикас у средини

Захваљујући изванредној организацији ове планинарске акције од стране водича и организатора Владислава Матковића и његовог помоћника Радмила Марића, ми планинари из Крагујевца богатији смо за још једно искуство у слободном пењању изузетно захтевне планине Олимп, а посебно њеног врха Митикаса, који ће нам остати у трајном сећању, као и Кајмакчалана кога су многи планинари освојили по први пут. Ових пар фотографија делимично представља изванредан дар природе у којој смо ових неколико дана уживали, док детаље ове планинарске акције можете прочитати на сајту ПД „Победа“ из Београда. Захваљујемо се свим планинарима на дружењу, склопљеним новим познанствима и до скорог виђења и нових планинарских авантура. На кров Грчке – Олимп (Митикас 2918 м) попели су се Ивана Милутиновић, Срђан Вуковић, Никола Косановић и Раде Даниловић из Крагујевца.

Раде Даниловић

Advertisements
Категорије:Извештај са акције
  1. Нема коментара.
  1. No trackbacks yet.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )