Извори на Жежељу

Недеља, 18. септембра 2011.

У недељу нас је било још мање: Кића, Синиша и ја. Ипак то нас ни мало није обесхрабрило да скоро читав дан проведемо тумарајући по Жежељу и изтражујући изворе.
До Марине кафане „Медна“ у Ждраљици стигли смо градским аутобусима и већ у 8 сати, када је било јасно да нам се нико више неће прикључити, прво смо се издоговарали око плана данашњег обиласка извора и начина прикупљања података. Поделили смо задатке да би смо брже обавили све послове око проналажења извора и прикупљањаа података и ето нас већ на првом извору, Ћосићском извору, до кога се долази када од скретања са главног пута Крагујевац-Јагодина у Ждраљици поред кафане кренемо ка Трмбасу и на првој оштрој левој кривини, после 30 метара, скренемо ка Дубоком потоку према огромној букви испод чијих жила се налази извор.

Ћосићски извор испод огромне букве у Дубоком потоку

Извор је уредно озидан каменом и избетониран са отвором са предње стране за захватање воде и чишћење извора. Поред извора је и велика лимена посуда за захватање воде са дугачком дршком, привезана ланцем за извор и окачена о једну мотку.

Уредно озидан извор са лименим вратанцима на отвору

Овај извор, који се налази на нашој обележеној стази, посећује велики број Крагујевчана и ту се снабдева свежом и питком изворском водом. Преко Дубоког потока и поточића који води од извора, планинари ПЕК „ГОРА“ су 2009. године поставили дрвене багремове облице као мостиће за прилаз до извора и уредили степенасти прилаз низ обалу са асфалтног пута.

Унутрашњост извора је веома уредна и чиста. Види се да домаћин овог извора веома брине о њему.

Уредна и чиста унутрашњост Ћосићског извора

По плану обиласка извора настављамо даље путем пењући се ка Трмбасу и наш ГПС уређај нам ускоро показује да смо у близини још једног извора. ГПС уређај је показивао у правцу једне удолине у чијем дну је било пуно густих крошњи великог дрвећа. То нам је био јасни доказ да смо на правом путу. Сишли смо са пута до извора и тамо затекли велику каптажу у, бодљикавој жици, ограђеном простору, са објектом за пумпе. Одмах нам је било јасно да се ради о великом извору, али је први утисак био да је прилично запуштен и неуредан.

Велика каптажа са базеном за воду и просторијом са пумпама

Базен за воду је озидан и избетониран. Касније смо сазнали од власника овог извора да се до пре десет година из њега вода избацивала пумпама на брдо изнад базена у велики базен и да се одатле, слободним падом, вода разводила до 44 домаћинства.

Велики базен за воду

Данас, после увођења градског водовода, ову воду користе два домаћинства и то углавном за напајање стоке. Са базена који је направљен у три нивоа неко је украо метални поклопац, па је сада отвор извора непокривен.

Отвор базена за воду без покопца

Унутрашњост назена није одавала изглед уређеног извора. Вероватно да његова улога у снабдевању водом није више толико важна па се и одржавању извора не придаје велика пажња.

Поглед кроз отвор базена извора. Призор није баш сјајан

Враћајући се од овог извора ка главном путу прошли смо кроз кукуруз и затекли веома испуцалу земљу од дуготрајне суше. Ова велика суша је оставила траг и на количину воде у изворима.

Велике пукотине у земљи услед дуготрајне суше

По доласку у село зачуо сам у једном дворишту разговор и пришао код домаћина да се распитам за изворе који се могу пронаћи по Жежељу. И овог пута се показало да имамо пуно среће. Наш саговорник је био власник претходно посећеног извора – Мирослав. Он нам је дао пуно података о свом извору и његовом коришћењу некада и данас. Упутио нас је, такође, и на изворе које смо планирали следеће да обиђемо и дао податке о њима.

Од водовода у Ждраљици крећемо путем ка Жежељу и убрзо, после једне раскрснице, скрећемо на шумски пут који води ка Дубоком потоку. Дубоки поток дели падину Жежеља окренуту ка Ждраљици и ствара дубоку клисуру у којој су целим током потока били уређени извори у виду малих бунара и каптажа. Један од њих налазимо у левој обали Дубоког потока.

Један од многих у низу извора уређених у виду малих бунара

Овај извор, као и многи други, био је запуштен и урушен. Вероватно су власници извора изгубили интерес да га одржавају, увођењем градског водовода за потребе водоснабдевања. На жалост, дуж целог тока Дубоког потока има доста дивљих депонија које загађују ову драгоцену воду.

Унутрашњост извора кроз урушени отвор. Воде има мало и дно је пуно лишћа и земље

Недалеко одатле наилазимо, сасвим случајно, на још један сличан извор, који изгледа нешто боље.

Поред још једног од сличних извора у Дубоком потоку

Овај извор се још држи, сем што му је поломљен бетонски поклопац. Уз мало труда то би могло да се санира и да он поново добије своју праву функцију.

Овај извор би могао да се уреди и поново користи

До следећег извора, како нас је наводио ГПС уређај, кренули смо једном јаругом ка врху Жежеља, али на назначеном месту нисмо успели да нађемо било какав траг извора.  Пробијали смо се кроз трње и грање до стазе која води ка врху Жежеља, а онда се поново спустили до Дубокок потока новопросеченим путем до извора на који нас је упутио Мирослав.

Каптиран, озидан и избетониран извор прекривен земљом

Извор је био баш на месту које нам је Мирослав описао. Овог извора није било у топографским картама, па смо му дали нови радни назив. Унутрашњост извора нисмо могли да видимо, али смо од Мирослава сазнали да се овај извор активно користи за потребе домаћинства у Ждраљици.

На самом врху Дубоког потока, у његовом изворишним делу, ГПС уређај нас непогрешиво доводи до некадашњег извора који је служио за потребе дома на Жежељу. Од мештана смо сазнали да је некада овај извор имао петостепену пумпу, али да је по урушавању дома дошло и до крађе инсталације са овог извора.

Некадашње уређено извориште са кога се напајао дом на Жежељу

Сада затичемо само урушену зграду која изгледа да нема никакву функцију. Мада, мештани тврде да неко ипак користи овај извор. То нисмо могли да проверимо, као ни да сагледамо унутрашњост извора, јер је на њему била тешка бетонска плоча.

Отвор извора је затворен дебелом, тешком бетонском плочом

Мирослав нас је такође упутио на извор, који се, по његовим речима, налази на падини источног врха Жежеља окренутој према Крагујевцу. Према његовом опису на том месту нисмо имали уцртан извор, па смо после дужег лутања кроз зараслу шуму, одустали од даљег тражења овог извора и оставили то за други пут.

Са овог врха се враћамо на колски пут који води ка Бељичару и после краћег тражења правог пута кренули смо кроз букову шуму ка још једном извору чији смо положај имали уписан у наш ГПС уређај. Поново нас је пут водио ка јаругама у којима се вероватни крије овај извор. Били смо веома изненађени када смо угледали овај извор. Налази се у обали једног дубоког потока у прелепој буковој шуми испод огромне липе.

Овај извор је на изузетно лепом месту са урађеним дрвеним мостићем преко потока до извора

Извор је био брижљиво уређен. До њега је водио дрвени мостић преко потока, а сам извор је био уредно озидан са ибетонираним дном, прекривен каменим плочама и земљом и наткривен мушемом да у њега не упада лишће и прљавштина.

Један од најлепше уређених извора на Жежељу

Унутрашњост овог извора је веома чиста и у њему је кристална изворска вода. Домаћин овог извора се баш потрудио да он изгледа лепо и уредно.

Лепо озидан и избетониран извор са леденом и кристално чистом изворском водом

Посебно смо били изненађени температуром овог извора. До сада смо на изворима мерили температуре које су биле између 14 и 15 степени. На Тодоровом извору смо измерили 11 степени. Овај извор је имао невероватних 5 степени. Слика испод то и потврђује:

Температура воде у овом извору је 5 степени!

Од овог извора смо кренули стрмом стазицом која нас је после 300 метара довела до наше планинарске стазе, баш поред викендице власника овог извора – Љубише. Чули смо гласове у викендици и јавили се домаћинима, а они су нам испричали много тога о овом и многим другим изворима на Жежељу.

Љубиша нас је упутио до следећег извора кога смо такође имали у ГПС уређају и који се налазио у оближњој јарузи окренутој ка Средњој мали. На самом скретању с пута ка извору била је велика дивља депонија и то нам је покварило расположење које смо имали после посете претходном извору. Овај извој је на дну једне јаруге и већ на први поглед не одаје утисак лепо уређеног извора.

Извор је на дну дубоке јаруге

Већ на први погле се види да је веома промитивно уређен. Власник извора се трудио како је знао и умео да га уреди, па се служио разним материјалима: од дрвета до пластике.

Веома лоше уређен извор

Ипак и за овај извор узимамо податке јер је назначен на топографским картама.

Прикупљање података са извора

Унутрашњост узвора је обична рупа издубљена у глиновитом тлу. Отвор извора је прекривен пластичним џаковима, а сам извор је наткривен дрвеним гредицама да се земља не би урушила у њега.

Унутрашњост извора

У даљем истраживању враћамо се ка врху Жежеља у намери да обиђемо изворе на јужним падинама Жежеља. Први на који наилазимо је Динов извор. То су у ствари три каптирана извора одмах поред наше планинарске стазе изнад пута неких 10 метара, на јужној падини нижег врха Жежеља. Каптаже су озидане и избетониране са тешким бетонским поклопцима на њима, тако да нисмо могли да утврдимо стање воде у овим изворима. Из приче смо сазнали да се више кућа у Сабанти снабдева из ових извора.

Следећи извор смо жељено ишчекивали. То је извор који се налази на дну левкасте ливаде са јужне стране превоја између два врха Жежеља. Сви са којима смо разговарали о изворима су истицали овај извор као извор са најбољом водом на Жежељу. Очекивали смо много од овог извора, али смо на крају били мало разочарани његовим изгледом.

Бошков извор на дну левкасте ливаде испод две велике букве

Извор се налази испод две велике букве испод чијих жила је вода извора издубила земљу и створила омању локву. Ова локва је ограђена гранама, вероватно да стока не би прилазила извору.

Приступ до Бошковог извора

Сам извор је једна локва, која је уз то пуна лишћа и опалог грања. Можда је то некада личило на добар извор, али ова слика не улива поверење у квалитет ове воде за пиће.

Локва Бошковог извора

Ако је ово стварно квалитетна вода, потребно је овај извор уредити да задовољава основне захтеве за здравом пијаћом водом. Ето нама прилике да нешто корисно одрадимо.

Са овог извора се пењемо поново до пута којим води наша стаза и идемо у правцу засеока Брђани. Ту код првих кућа наш ГПС нас обавештава да смо у близини једног извора. Сишли сми бочно низ једну ливаду и убрзо дошли до лепо уређене баште са поврћем изнад које је био извор.

Извор и башта испод њега

Извор је формиран и виду мањег бунара, који је озидан каменом и покривен лименим плочама. Из бунара вири пластична цев која вероватно одводи воду из извора до оближњег домаћинства.

Извор – бунар испод крошњи дрвећа

Скоро све куће у Брђанима и већи део Доње Сабанте се снабдева са извора који се налазе на јужним падинама Жежеља. Сви ови извори су каптирани и формирани у виду избетонираних базена који су покривени бетонским плочама, тако да нисмо могли да испитамо стање воде у њима. На самом изворишном делу једног од потока који се пружа у правцу Медне, нашли смо један извор, који је био доступан за испитивање.

Изворишни део потока чији су извори каптирани и вода спроведена до сеоских домаћинстава.

На овом потезу нашли смо 5 каптираних извора.

У повратку смо уочили необичне вертикалне слојеве стена, које су карактеристичне за поједине делове Жежеља, што је веома ретка појава.

Верикални слојеви стена на Жежељу

Касно поподне се наоблачило па смо прекинули наше истраживање извора, журећи да пре невремена стигнемо до Марине кафане и ухватимо први аутобус за град. Кишица нас је мало попрскала непосредно пред кафану, али сми имали среће да је убрзо престала. Ми смо имали довољно времена да се одморимо до поласка следећег аутобуса ка граду.

Дејан Милошевић

Више о пројекту: „Очување извора питке воде на подручју Жежеља и Бешњаје“

Advertisements
  1. 22. септембра 2011. у 14:24

Ovo je baš studiozan prikaz istraživanja izvora. Lepo je sve to ilustrovano fotografijama.

1. No trackbacks yet.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )